måndag 18 augusti 2008

Klättring i Kullen

I helgen var jag, Eide å Eddie i Kullaberg på klätterkurs. Kursen hölls av Mikael Blixt på goclimb.se (sidan är inte riktigt klar, besök istället bcaa.se). En mycket kompetent klättrare och instruktör.



Vi började på fredagskvällen med att leta upp en bra camping att bo på. Vi checkade in på First Camp Mölle, en väldigt trevlig camping men man kunde nog räkna det svenska invånarantalet på en hand. Överallt hörde man tyska, danska och norska pratas men vi stationerade oss i alla fall långt ifrån dessa campinggalningar. Nåt som kunde vara lite anmärkningsvärt som jag å Eddie irriterade oss på var att dricksvattnet hämtades precis bredvid stället där man tömmer latrinen på *urk*. Kändes så där lagom sanitärt. Men men det var ingen som blev magsjuk på resan så jag antar att allt är ok.



Vädergudarna var oss väldigt goda under helgen. Dag ett innebar strålande sol (vi hade på TOK för lite vatten med oss den dagen), dag två när vi klättrade som mest bjöd på vindstilla varmt men molnigt väder, ett exemplariskt klätterväder.



Dag 1.

Det var ju ett tag sen man klättrade utomhus så det var väldigt spännande och vi chockstartade helgen med att fira oss ner. Jag som har höjdskräck tyckte att detta upplägg var väldigt bra eftersom man är som mest taggad de första tiden på kursen och då vill man ju göra allt. Sen var det mycket om säkerhet, och det är ju faktiskt det man behöver som nybörjare. Vi fick träna på att sätta kilar och kamsäkringar samt lära oss hur man bygger toppankare. Kvällens middag fick bli en fet pizza och vi stöp ganska tidigt i våra sovsäckar. Man var lite lagom mosig i skallen efter all information den dagen.



Dag 2.

Sista kursdagen spenderades vid Carstens rende. Jag vet inte om det var det exemplariska vädret eller om det bara var ett popis ställe att klättra på men det var ganska mycket folk i rörelse på de olika lederna. Denna dagen fick vi klättra/fira lite mer och lite högre. Jag drabbades faktiskt av höjdskräck på en av lederna och hela kroppen började skaka, är lite sur att jag inte hann försöka på den igen eftersom jag hade velat ta mig förbi den markeringen där jag blev rädd. Men men, man får väl åka tillbaka nästa år och försöka igen. Men i det stora hela var vår 5 manna grupp väldigt duktiga på att klättra måste jag säga. Resten av dagen spenderades med att försöka ta ut olika leder och att bygga toppankare, och jag är faktiskt imponerad över hur bra vi klarade oss. Jag skulle inte vara ett dugg orolig över att klättra med någon av mina kära vänner. Vi var grymma på att sätta toppankare ;)



Sammanfattningsvis fick jag ut precis det jag ville av kursen. Bra härlig naturupplevelse, grundläggande utbildning för att kunna känna mig säker på att ge mig ut själv med mina kompisar och topprepsklättra lite. Klättring äv verkligen en sport för mig, det har jag känns sen jag var liten (om jag bara kan komma över min höjdrädsla haha). Nu gäller det bara att jobba ihop lite pengar så att jag kan köpa lite grejer å hitta ett bra berg att börja träna på.




Klättring - to be continued

Inga kommentarer: