fredag 22 augusti 2008

Småkaksbak

Idag har jag bakat småkakor, men i Nordéns hushåll innebär detta stora kakor med mycket deg :)
Men jag tänkte lägga ut receptet på de två sorter som jag har bakat idag i alla fall, de var så simpla att till och med denna pensionär wannabeen klarade av att baka de. Kakorna såg ju inte riktigt ut som på bilden men det gjorde inget för de gick ner i alla fall.

Basdeg:
1 1/4 dl socker
200g smör eller margarin
5dl vetemjöl
Ugnen: 200 grader i 8-10min

Pensling: 1 ägg

Kringlor:
Rulla ut vald del av degen och forma som kringlor.
Pensla med ägg, doppa i pärlsocker och lägg på bakplåtspapper

Formkakor:
Ta resten av degen och rullar små bollar och lägg i småbrödsformar.
Pensla med ägg och tryck ett hål i mitten.
Lägg i 2dl av valda bär i en påse häll i 1tsk potatismjöl och 2tsk socker, skaka påsen.
Häll i bären i hålen.

Det var lättbakade kakor och passade mycket bra till kaffet. de kommer jag att göra fler gånger

Inga kommentarer: