tisdag 14 oktober 2008

Rulltårta

Nu har jag bakat igen. Börjar känna mig som en pensionär. Innehar ganska många pensionärspoäng med tanke på hur glad jag blir över fika, att jag manglar, löser korsord etc. Dock har jag inte kommit så långt att jag har börjat gillar bröstsocker, romrussin, marianne godisar, choklad med flytande innehåll och annat äckligt som vissa andra ;)
Jag tror jag måste till Pressbyrån och fylla i min pensionärsansökan, fixa en rullator och börja handla på Grattes.

Hur som helst så har jag bakat en rulltårta, såg ett recept inne på expressen, eller allt om man är det väl egentligen. Jag använde bara hälften av kanelen eftersom jag var lite osäker på hur det skulle smaka och jag är ganska nöjd med att jag halverade mängden. Jag har även bytt ut jordgubbssylten mot drottningssylt. Men det är en god och lite udda kaka som jag kan rekommendera så här till höstfikat.


Coco con arrollados de mermelada
Ingredienser
15 bitar
3 st stora ägg
1,5 dl strösocker
120 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk strösocker

Fyllning
2 dl jordgubbssylt
1 msk kanel
1 msk vaniljsocker
1 dl kokos, riven

Garnering
1 msk florsocker

1. Sätt ugnen på 250°. Lägg bakplåtspapper på en plåt.

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och blanda ner det i äggsmeten. Bred ut smeten i ett jämnt lager på bakplåtspappret. Grädda kakan ca 5 minuter mitt i ugnen.

3. Strö över 1 msk socker och stjälp upp kakan på ett smör- eller bakplåtspapper. Dra bort bakplåtspapperet. Pensla med kallt vatten på papperet om det inte vill lossna.

4. Blanda sylten med kanel och vaniljsocker, bred det över kakan. Strö över kokosflingorna, rulla ihop tårtan.

5. Sikta över florsocker och skär upp kakan i ca 3 cm sneda bitar.


Allt prat om bakning har gjort mig väldigt fikasugen, ska nog sätta på kaffet, lägga fram en bit rulltårta och hämta korsordet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

I löve romrussin och marianne, men jag tror ändå du är mer panchis.
Du har katt, du manglar, du kan virka, du tar bilder på kalas, och mycket mycket mer!

Haha! Du vann! :-)

Anonym sa...

Igentligen är du nog pensionär. Igentligen...

Marsch pannkaka till pressbyrån, glöm inte at löpa ett paket blend ultra oxå!

Igentligen

Emma sa...

Så nu är det ändrat, kan inte låta bli att stava det med i fast att jag vet att det är eeeeeeeeeeeeeeeeee.