söndag 30 november 2008

Sara och Eslöv

I fredags kväll bestämde jag ju mig för att åka till Sara på mysbesök. Kl 10 i 8 på morgonen stog jag inne på stationen och köpte biljett. Det kan jag meddela är TIDIGT för min del, speciellt den senaste tiden när man har börjat plugga som tidigast kl 10. Jag klev i alla fall på tåget och tog första bästa plats, dock baklänges. Men jag var glad att jag tog den platsen för det tog inte lång tid, och fram för allt inte efter att vi lämnade Alvesta, sen var tåget KNÖK fullt. Många fick stå från Alvesta och säkert ända ner till Köpenhamn som var tågets slutstation. Jag förtjärnade i alla fall mina julklappar den dagen. Först var det en tant som satte sig mitt emot mig och började virka på nåt som mer liknade en duk än den mössa som mönstret visade. Hon satt och disskuterade med sin väninna om att det såg lite konstig ut och länge bet jag mig i tungan (jag visste ju att hon hade gjort lite tokigt för min första mössa såg ut som hennes och den fungerade bra som duk). Men jag är ju inget virkproffs så jag ville ju inte in å störa, men sen tänkte jag att det var väl lika bra att hon fick riva upp det nu än när hon nästan var klar med den så kallade mössan. Så jag berättade hur jag brukade göra och hon rev upp och gick på mitt spår. Då började den faktiskt att se ut som en mössa och både tanten och hennes väninna höll med om att mönstret var kasst. Så fick jag två polare på tåget :) vi satt och pratade och grejade så jag var underhållen hela vägen till Eslöv.

Nästa goda gärning var när folket som skulle knö in sig på tåget i Hässleholm kom in och skulle hitta någon stans att ta vägen. En lite äldre dam fick ju inte plats att sitta så jag gav faktiskt upp min plats till henne. Hon var jätte trevlig och tyckte att vi kunde alternera platsen men jag hade ju bara en halvtimme kvar så jag tyckte att jag kunde stå på mina friska unga ben. Men det var ju flera andra gamla som fick stå (för tydligen är man typ gammal när man är 20, satt ju fler unga som inte gav upp sin plats, DÅLIGT!). De meddelade till och med i Hässleholm att det var bara de som hade platsbiljett som fick komma ombord, och när jag hoppade av i Eslöv så var tåget så fullt att det inte fick plats någa mer ALLS. Synd för de som hade köpt biljett tänkte jag.

Sara hämtade mig i alla fall på stationen och efter lite frukost och uppdatering av sitt utseende så drog vi till Lund. Jag var som vanligt i stora shoppar takter när jag väl kan och köpte ett te... oooouuuuu storshopparen. Lund är ju alltid mysigt men det regnade så vi drog till Nova istället som är ett stort inomhus shoppingställe. Även här kom storshoppar hornen på och jag köpte mig ett bälte och en tröja på bikbok, Sara handlade ungifär lika lite så vi kände oss ganska tragiska. en jag får väl glädja sig åt att studiebidraget kommer att räcka några dagar längre istället. Trötta var vi i alla fall trots den minimala shopingen så vi hade gäsptävling i bilen som jag vann med hästlängder :) Hem till soffan för att dricka en smaskig tjejig rosa drink innan vi skulle till grekrestaurangen i byn. 2drinkar senare bar vi oss iväg till restaurangen, där blev det vitlöksbröd, kycklingspett å en flarra gott rödvin. Mysigt till tusen. Men något hårdare festvägen blev det inte, båda var skit trötta så vi vinglade hem och kollade på film (Irene Huss) och käkade lite chips (tur att jag har en kompis till som gillar vinägerchips). Den natten sov jag som en liten bäbis, vet inte om det är deras gästrum eller om det är för att jag typ alltid dricker rödvin när jag är där men jag sover alltid så jävla bra.




Fick ta ett tidigt tåg hem på söndagen sen, men det gjorde inget för då hann jag med lite här hemma oxå. Detta tåg var nästan lika fullt och jag trodde att jag skulle få stå i 1,5h men i Hässleholm hoppade det av lite folk så jag kastade mig på en plats som jag fick behålla hela vägen hem :)


Tack för en mysig helg!

Inga kommentarer: